Είδαμε την έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα

0
Σημαία Ηπειρωτών αγωνιστών με σύμβολα της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας

Το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Νοεμβρίου του 2021 που έφυγε πριν λίγες ημέρες, βρεθήκαμε στα αγαπημένα Γιάννενα, τα οποία επισκεπτόμαστε αρκετά συχνά, για δουλειές και αναψυχή. Αυτή την φορά επισκεφτήκαμε ξανά το νησάκι των Ιωαννίνων και το Μουσείο Αλή Πασά που βρίσκεται εκεί, στο οποίο αναφέρθηκα στο προηγούμενο άρθρο.

Το εντυπωσιακό Φετιχέ Τζαμί μέσα στο Ιτς Καλέ (κάστρο των Ιωαννίνων) και ακριβώς μπροστά του ο τάφος που θάφτηκε το ακέφαλο σώμα του Αλή Πασά.

Είχαμε όμως αποφασίσει να επισκεφτούμε και το Μουσείο Αργυροτεχνίας προκειμένου να δούμε την περιοδική σημαντική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στην οποία θα προσπαθήσω να σας ξεναγήσω μέσα από τις φωτογραφίες μου.

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Για την καλύτερη ταξινόμηση του πλούσιου φωτογραφικού υλικού του άρθρου, έχω δημιουργήσει δυο φωτογραφικές συλλογές, στο τέλος κάθε ενότητας. Η πρώτη αφορά στην μόνιμη έκθεση του Μουσείου Αργυροτεχνίας και η δεύτερη στην περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ». Κάνοντας κλικ πάνω στις εικόνες και ανοίγοντας τες σε μεγάλο μέγεθος, κάτω από τις περισσότερες, θα εμφανίζεται περιγραφή του εκθέματος.

Ο προμαχώνας του Ιτς Καλέ στον οποίο πλέον στεγάζεται το Μουσείο Αργυροτεχνίας

Το Μουσείο Αργυροτεχνίας βρίσκεται στο κάστρο των Ιωαννίνων, και συγκεκριμένα στο δυτικό προμαχώνα της νοτιανατολικής ακρόπολης (Ιτς Καλέ). Καταλαμβάνει τα δύο επίπεδα του προμαχώνα καθώς και το κτίσμα των παλαιών μαγειριών που εφάπτεται σε αυτόν.

Το εργαστήρι του τεχνίτη – Από την μόνιμη έκθεση του Μουσείου Αργυροτεχνίας

Σκοπός του είναι η διάσωση της γνώσης για την ηπειρώτικη αργυροτεχνία και η διάχυση της πληροφορίας γύρω από την τεχνολογία της στο ευρύ κοινό. Επίσης, η  σύνδεση αυτής της τεχνολογίας με τα κοινωνικά δεδομένα της εποχής γύρω από τα οποία αυτή αναπτύχθηκε και άκμασε.

Κάρβουνα και εργαλεία για την χύτευση του ασημιού – Από την μόνιμη έκθεση του Μουσείου Αργυροτεχνίας

Πρόκειται για μουσείο θεματικό, αφού πραγματεύεται την τεχνολογία της αργυροχοΐας κατά την προβιομηχανική περίοδο, αλλά ταυτόχρονα  και μουσείο περιφερειακό, αφού εστιάζει κυρίως στην ιστορία της αργυροχοΐας στην περιοχή της Ηπείρου. Χρονικά, η έκθεση αναφέρεται κατά βάση στη μεταβυζαντινή περίοδο, από τον 15ο αιώνα και έπειτα, χωρίς ωστόσο να λείπουν και αναφορές στο απώτερο παρελθόν, καθώς η τεχνολογία που χρησιμοποιείται για την παραγωγή των ασημικών ανάγεται συχνά σε πολύ παλαιότερες περιόδους.

Εργαλεία του τεχνίτη – Από την μόνιμη έκθεση του Μουσείου Αργυροτεχνίας

Οι εκθεσιακοί χώροι αναπτύσσονται στα δύο επίπεδα του προμαχώνα. Στο πρώτο επίπεδο αναπτύσσεται το βασικό μέρος της έκθεσης, που αναφέρεται στην ιστορία και την τεχνολογία της αργυροτεχνίας στην Ήπειρο. Ο επισκέπτης, μέσα από ποικίλα εποπτικά μέσα (κείμενα, εποπτικό υλικό, ταινίες τεκμηρίωσης, πολυμεσικές εφαρμογές) ανακαλύπτει παραδοσιακές τεχνικές μορφοποίησης και διακόσμησης αργυρών αντικειμένων, μαθαίνοντας για τα στάδια της κάθε τεχνικής έως τη δημιουργία του τελικού προϊόντος.

Αίθουσα με εκθέματα της μόνιμης έκθεσης του Μουσείου Αργυροτεχνίας

Στο δεύτερο επίπεδο παρουσιάζεται η συλλογή έργων ηπειρώτικης αργυροχρυσοχοΐας από το 18ο έως τον 20ό αιώνα. Κομψοτεχνήματα με περίτεχνες λεπτομέρειες, όπως κοσμήματα, όπλα και πολεμική εξάρτυση, ασημικά του σπιτιού και προσωπικά είδη είναι μερικά από τα αντικείμενα της συλλογής.

Οι τρεις φάσεις της διαδικασίας δημιουργίας των σχεδίων ενός αργυρού σκεύους

Αναφορές υπάρχουν και στη σύγχρονη αργυροτεχνία με δείγματα από τη δουλειά αργυροχόων που δραστηριοποιούνται σήμερα στην ευρύτερη περιοχή συνεχίζοντας μια παράδοση αιώνων.

ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ

Η έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ», στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στα Ιωάννινα, ήταν ενταγμένη στο επετειακό πρόγραμμα του ΕΙΜ «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21» και πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των Επετειακών Δράσεων της Τράπεζας Πειραιώς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, ενώ τελούσε υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Σύνθεση με τέσσερα σπάνια εκθέματα: 1) Η επαναστατική προκήρυξη του Υψηλάντη, το “Μάχου υπερ Πίστεως και Πατρίδος” από το χέρι ανώνυμου Έλληνα, 1821. Αμέσως μόλις εκδόθηκε η προκήρυξη αντιγράφτηκε από πολλούς ώστε να διαδοθεί το μήνυμα της 2) Ξύλινη θήκη με πιόνια από το το σκάκι που ο Αλέξανδρος Υψηλάντης είχε κατά την φυλάκισή του στο Φρούριο Μούγκατς. 3) Το Ευαγγέλιο και το κομπολόι του Πατριάρχη Γρηγορίου του Ε’ τον οποίο οι Οθωμανοί απαγχόνισαν στην κεντρική πύλη του Πατριαρχείου, ανήμερα το Πάσχα του 1821 αφού είχε γίνει αντιληπτό πως με πρόσχημα το εκπαιδευτικό έργο της Εκκλησίας, προσέφερε ηθική και οικονομική βοήθεια στους εξεγερμένους Έλληνες.

Μοναδικά εθνικά κειμήλια από τις πλούσιες συλλογές του ΕΙΜ «επέστρεψαν» στον τόπο τους. Μεταξύ αυτών, η φορεσιά της κυρα-Φροσύνης, το πορτοφόλι της κυρα-Βασιλικής, καριοφίλι του Αλή Πασά, η σημαία-λάβαρο από την Ήπειρο, το σπάθη του Ζαχομήλιου, η πίπα του Αθανασίου Τσακάλωφ, μια πινακίδα με αναγραφή από τα χέρια του Μάρκου Μπότσαρη.

Η σπάθη του αγωνιστή Ζάχου Μήλιου ή “Ζαχομήλιου”.

Επίσης στα πλαίσια της έκθεσης εκτέθηκαν ένα σφραγιστικό δαχτυλίδι του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, μια ξύλινη θήκη με πιόνια από σκάκι του Αλέξανδρου Υψηλάντη, το γιλέκο και το νεκρικό προσωπείο του Ιωάννη Μακρυγιάννη και ένα από τα 34 ζωγραφικά έργα που δημιούργησε ο Παναγιώτης Ζωγράφος καθ΄ υπόδειξη του Μακρυγιάννη, καθώς και διάφορα σπάνια έγγραφα, πίνακες και χαρακτικά.

Το γιλέκο του στρατηγού Μακρυγιάννη

Φεύγοντας από Μουσείο Αργυροτεχνίας των Ιωαννίνων, νιώθαμε γεμάτοι από τα όσα σπουδαία είδαμε, διαβάσαμε και ακούσαμε σε αυτό το σπουδαίο μουσείο που πρέπει οπωσδήποτε να επισκεφτείτε.

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Voyagers
Newsletter

Εγγραφείτε στα ενημερωτικά μηνύματα μας και ενημερωθείτε για κάθε νέο άρθρο μας!